Miecze świetlne.

Miecz świetlny — czasem nazywany też mieczem laserowym, był bronią Jedi i Sithów. Miecze świetlne składały się z rękojeści, która mogła mieć bardzo różne kształty, oraz klingi zasilanej kryształem ukrytym w rękojeści. Była to broń, która wymagała długiego szkolenia i działała znacznie lepiej, jeśli jej użytkownik był wrażliwy na Moc. Chociaż używali ich również Sithowie, miecze świetlne były synonimem Jedi, bo niektórzy w Galaktyce wierzyli, że tylko Jedi ich używają.

Miecz świetlny mógł przeciąć praktycznie wszystko oprócz drugiego miecza i kilku rzadkich metali takich jak Mandaloriańska stal i Cartosis. Potrafił odbijać strzały z blaster, a utalentowanego i silnego Mocą Jedi (lub Sitha) mógł ochronić przed błyskawicami Mocy.

Wygląd[edytuj | edytuj kod]

Rękojeść[edytuj | edytuj kod]

Rękojeści mieczy świetlnych mogły przybierać bardzo różne formy. Zazwyczaj miała kolor szary lub czarny.

Przykłady różnych mieczy świetlnych

Zwykły miecz świetlny[edytuj | edytuj kod]

Była to broń używana przez zdecydowaną większość Jedi i Sithów. Miał pojedyncze ostrze i prostą rękojeść. Nadawał się do wszystkich form walki mieczem świetlnym i dobrze radził sobie z odbijaniem strzałów z blastera.

Protomiecz[edytuj | edytuj kod]

W czasach, kiedy technologia nie była aż tak zaawansowana, Jedi oraz Sithowie konstruowali inne miecze świetlne, zwane protomieczami. Główna różnica polegała na tym, że rękojeść była połączona przewodem z paskiem użytkownika, gdzie znajdowała się masywna bateria.

Entuzjaści tego pomysłu w późniejszych czasach skonstruowali podobną broń i nazwali ją "retromieczem".

Miecz świetlny z podwójnym ostrzem[edytuj | edytuj kod]

""Czy miecz świetlny o dwóch ostrzach daje przewagę?"

"Nie. Ale myślisz, że daje, więc wynik jest ten sam. W czasie walki twój umysł stara się śledzić oddzielnie każde ostrze, w sumie dublując możliwości. W praktyce dwustronny miecz świetlny ma więcej ograniczeń niż jednostronny.""

Darth Bane i Mistrz Kas'im

Miecz Dartha Maula

Kolejnym rodzajem miecza świetlnego jest miecz świetlny o dwóch ostrzach, używany głównie przez Sithów, ale w czasach starej Republiki także przez niektórych Jedi. Była to dosyć rzadko spotykana odmiana. Rękojeść takiego miecza była około dwa razy dłuższa niż przeciętnie, a z jej dwóch końców były dwa takie same ostrza, zasilane osobnymi kryształami. Przykładowi użytkownicy tej broni to: Darth Maul, Darth Zannah, Bastila Shan i Exar Kun.

Miecz świetlny o zakrzywionej rękojeści[edytuj | edytuj kod]

"Wymaga lekkiej zmiany chwytu. Trzymaj go bardziej środkiem dłoni, dalej od końców palców. Niektóre ruchy tą bronią są dość trudne. Inne z kolei są skuteczniejsze."
Kas'im

Miecz Hrabiego Dooku

Taki miecz świetlny był bardzo rzadki w czasach upadku republiki i późniejszych, bo kiepsko radził sobie w odbijaniu blasterów, za to świetnie sprawdzał się w pojedynkach. Jedi odrzucili tą odmianę, gdyż była dla nich niewygodna. Nadawała się najlepiej do stylów jednoręcznych takich jak Makashi. Znani użytkownicy to: Darth Bane, Hrabia Dooku i Asajj Ventress.

Miecz o długiej rękojeści[edytuj | edytuj kod]

Miecz o długiej rękojeści był wariacją tradycyjnego miecza. Jego rękojeść była kilka razy dłuższa niż normalnego miecza świetlnego. Wymagał od swoich użytkowników szczególnego stylu walki. Często był ukrywanu w lasce, dzięki czemu przeciwnki nie widział miecza. Tego typu miecz mieli Darth Chratis, Darth Nihl, oraz mistrz Zao.

Kolor[edytuj | edytuj kod]

Obi-Wan Kenobi i jego ciemnoniebieskim mieczem świetlnym

Kolor klingi miecza świetlnego zależał od kryształu, będącego jego źródłem energii. Istnieje wiele kolorów kryształów.

  • Niebieski - podstawowy kolor miecza Jedi. W czasach Starej Republiki był to kolor oznaczający Wojownika Jedi, czyli Jedi skupiającego swoje umiejętności na władaniu mieczem świetlnym. Odmiany tego koloru to: tradycyjny błękit, biały z niebieskim rdzeniem, wodny, ciemny niebieski, błekitny z czarnym rdzeniem, błękitny z cyjanowym rdzeniem, lodowy, srebrzysty błękit, turkusowy, morski, jaskrawy błękit oraz szafirowy. Przykładowi użytkownicy to: Anakin Skywalker, Obi-Wan Kenobi, Satele Shan, Ben Solo oraz Exar Kun.
  • Zielony - kolejny klasyczny kolor miecza Jedi. Oznaczający Negocjatora Jedi, posługującego się głównie Mocą. Możliwe odcienie: klasyczny zielony, ciemna zieleń, jasna zieleń, jadeitowy, w kolorze szałwii, limonkowy, miętowy, zielony z czarnym rdzeniem, oraz blady zielony. Niektórzy z jego użytkowników to: Yoda, Luke Skywalker, Kit Fisto, Revan, Luminara Unduli, Ahsoka Tano, Saesee Tin oraz Eeth Koth.
  • Czerwony - kolor miecza świetlnego używany przez większość Sithów, ale nie tylko ich, bo na przykład Mistrzyni Jedi Adi Gallia posiadała czerwony miecz świetlny. Spotykane odcienie to: normalny czerowny, ciemny czerwony, jasny czerwony, szkarłatny, czerwony z czarnym rdzeniem, czerwony z pomarańczowym rdzeniem i krwawa czerwień. Takie miecze były używane przez prawie wszystkich Mrocznych Jedi z czasów po Wielkiej Wojnie Nadprzestrzennej. Przykładowi użytkownicy którzy przeszli na ciemną stronę mocy i zmienili kolor miecza to: Darth Vader czy Kylo Ren.
  • Żółty - kolor preferowany przez Strażników Jedi, którzy opanowali na wysokim poziomie zarówno techniki Mocy jak i umiejętności w walce mieczem świetlnym. Jest to jeden z najwcześniej stosowanych kolorów używany do budowy protomieczy. Przykładowi użytkownicy to Bastila Shan, Ahsoka Tano czy Rey Skywalker. Wygnani pod wodzą Ajunty Palla, Mavra Zane, oraz Strażnicy w Świątyni Jedi na Coruscant.
  • fioletowy - bardzo rzadki kolor używany przez kogoś kto używa atrybuty z jasnej i ciemnej strony mocy by pokonać tą drugą. Jedynymi znanymi użytkownikami są Kelleran Beq oraz Huulik.
  • Czarny był tylko jeden mięcz z czarną klingą został stworzony przez jedynego mandarioni który został wcielony do zakonu Jedi Tarre Vizsla