FANDOM

Łotr 1: Gwiezdne Wojny - historie - pierwszy spinn-off powstały w uniwersum Gwiezdnych Wojen opowiadający o losach rebeliantów próbujących wykraść plany I Gwiazdy Śmierci należącej do Imperium Galaktycznego. W filmie wyjaśnione są też okoliczności budowy I Gwiazdy Śmierci.

Fabuła Edytuj

Naukowiec Galen Erso ukrywa się na planecie Lah'mu przed Orsonem Krennicem, dyrektorem Badań nad Zaawansowana Bronią dla armii imperialnej. Mimo wszelkich starań Galen zostaje odnaleziony. Gdy tylko się o tym dowiaduje, każe żonie - Lyrze i ich córce - Jyn uciekać. Po wydostaniu się z domostwa, Lyra daje Jyn kryształ kyber, mówiąc przy tym, by zaufała Mocy. Krennic przybywa na planetę, aby pojmać Galena i zmusić go do ukończenia Gwiazdy Śmierci, superbroni zdolnej zniszczyć całą planetę. Dziewczynka ukrywa się w trawie i jest świadkiem zastrzelenia swojej matki przez szturmowców. Galen zostaje porwany, a Jyn ucieka i chowa się. Zostaje odnaleziona przez Sawa Gerrerę, zaprawionego w bojach weterana, którego ekstremalne metody walki nie podobają się Rebelii.

Piętnaście lat później, pilot transportowca w siłach Imperium Galaktycznego - Bodhi Rook, przemyca hologram z wiadomością Galena Erso do Sawa Gerrery. Agent wywiadu Rebelii, kapitan Cassian Andor uwalnia Jyn z imperialnej niewoli i transportuje ją na Yavin 4, by spotkała przywódczynię Rebelii - Mon Mothmę. Jyn i Cassian dostają zadanie odszukania Galena. Jyn myśli, że mają zdobyć informacje o Gwieździe Śmierci, lecz Cassian otrzymuje rozkaz zabicia Galena.

Jyn, Cassian i przeprogramowany imperialny droid K-2SO wyruszają na planetę Jedha, gdzie Imperium wydobywa kryształy kyber, które potrzebne są do zasilenia Gwiazdy Śmierci. Bohaterowie są wplątani w akcję partyzancką ludzi Sawa Gerrery. Wraz z Bazem Malbusem i niewidomym Chirrutem Îmwe zostają przez nich pojmani. Trafiają do więzienia Sawa Gerrery gdzie spotykają torturowanego Bodhiego Rooka. Jyn rozmawia z Sawem, który pokazuje jej nagrany przez Galena hologram. Okazuje się, że Gwiazda Śmierci posiada wadę konstrukcyjną, przez co łatwo ją zniszczyć. Plany superbroni ukryte są w imperialnej bazie na planecie Scarif.

Orson Krennic i Wilhuff Tarkin chcąc przetestować Gwiazdę Śmierci, strzelają jej laserem w Jedhę. Jyn, Cassian, K-2SO, Baze, Chirrut i Bodhi uciekają z planety, a Saw Gerrera i jego ludzie giną. Tarkin gratuluje Krennicowi udanej akcji. Przekazanie wiadomości o defekcie Gwiazdy Śmierci daje Tarkinowi pretekst do przejęcia kontroli nad superbronią. To nie podoba się ambitnemu Krennicowi.

Bodhi prowadzi grupę do Imperialnego Ośrodka Badawczego na planecie Eadu, gdzie znajduje się Galen. Cassian ma możliwość zabicia ojca Jyn, lecz rezygnuje z wykonania zadania. Zdenerwowany Krennic przylatuje na planetę. Chce się dowiedzieć kto jest winny wyciekowi informacji o defekcie. Galen przyznaje się do sabotażu. Krennic rozkazuje wymordować zespół inżynierów Galena. Rebelianckie myśliwce bombardują Ośrodek Badawczy. Krennic ucieka, Galen jest ranny i umiera w ramionach Jyn. Krennic udaje się na Mustafar, do siedziby Dartha Vadera, by ten wstawił się za niego u Imperatora Palpatine’a. Vader nie pomaga Krennicowi.

Na Yavin 4 odbywa się posiedzenie Rady Sojuszu Rebelii. Jyn chce wykraść plany Gwiazdy Śmierci, lecz nie zyskuje poparcia Rady. Sfrustrowana Jyn szuka ochotników, którzy jej pomogą. Wraz z grupą rebeliantów oraz K-2SO, Bodhim, Chirrutem, Bazem i Cassianem, udają się na Scarif skradzionym imperialnym statkiem, którego nazywają Łotr 1. Jyn oraz Cassian zdobywają imperialne mundury i razem z K-2SO wchodzą do bazy. Pozostali bohaterowie odwracają uwagę. Dochodzi do bitwy, o której dowiaduje się flota Rebelii. Admirał Raddus postanawia wesprzeć Łotra 1 i wysyła swoje statki. Bodhi Rook ginie od wybuchu granatu po tym jak poinformował Radussa, że Jyn i Cassian nie będą mogli przesłać planów, jeśli osłony otaczające planetę nie zostaną wyłączone. K-2SO odpiera atak szturmowców, poświęca się by umożliwić Jyn i Cassianowi zdobycie planów. Erso i Andor wpadają w zasadzkę Krennica. Jyn zdobywa plany, a Cassian zostaje postrzelony i spada w otchłań.

Chirrut i Baze zostają zastrzeleni przez szturmowców po tym jak udaje im się dezaktywować osłony. Większość rebeliantów zginęło. Krennic trzyma Jyn na muszce i ogłasza, że Imperium wygrało bitwę. Niespodziewanie pojawia się ranny Cassian, który strzela do Orsona. Jyn przesyła admirałowi Raddusowi plany. Na orbicie pojawia się Gwiazda Śmierci. Tarkin rozkazuje zniszczyć bazę na Scarif. Superbroń strzela laserem, Krennic ginie natychmiastowo, Jyn i Cassian umierają w swoich objęciach od fali uderzeniowej.

Flota Rebelii przygotowuje się do skoku w nadprzestrzeń. Zostają zaatakowani przez statek Dartha Vadera. Vader wchodzi na pokład i zabija kilku Rebeliantów. Korweta Tantive IV opuszcza flotę wraz z planami. Na pokładzie statku znajduje się księżniczka Leia Organa, która mówi, że plany Gwiazdy Śmierci przyniosły Rebelii nadzieję.

Obsada Edytuj

Rola Aktor Polski dubbing[3]
Jyn Erso Felicity Jones[4] Olga Sarzyńska
Kapitan Cassian Andor Diego Luna[5] Marcin Hycnar
K-2SO Alan Tudyk[5] Zbigniew Zamachowski
Chirrut Îmwe Donnie Yen[5] Bartłomiej Topa
Baze Malbus Jiang Wen[5] Andrzej Blumenfeld
Galen Erso Mads Mikkelsen[6] Robert Więckiewicz
Saw Gererra Forest Whitaker[7] Krzysztof Stelmaszyk
Dyrektor Orson Krennic Ben Mendelsohn[5] Mariusz Bonaszewski
Bodhi Rook Riz Ahmed[5] Wojciech Zieliński
Bail Organa Jimmy Smits[8] Wojciech Wysocki
Generał Draven Alistair Petrie[9] Marek Barbasiewicz
Mon Mothma Genevieve O’Reilly[10] Monika Krzywkowska
Darth Vader Spencer Wilding

James Earl Jones (głos)[5]

Grzegorz Pawlak
Wilhuff Tarkin Guy Henry Krzysztof Wakuliński
Admirał Raddus Paul Kasey

Stephen Stanton (głos)

Arkadiusz Bazak
Bistan Nick Kellington[11] -
Weeteef Cyubee Warwick Davis[12] -

Miejsce kręcenia Edytuj

Film nakręcono w Iver Heath, Londynie (Anglia, Wielka Brytania), w Jordanii i na Islandii. 

Ciekawostki Edytuj

  • Tatiana Maslany, Kate Mara i Rooney Mara były brane pod uwagę do zagrania postaci Jyn Erso, w którą ostatecznie wcieliła się Felicity Jones.
  • Aaron Paul, Edgar Ramirez i Sam Claflin byli brani pod uwagę przy obsadzaniu głównej roli męskiej. 
  • Rolę Wielkiego Moffa Tarkina gra brytyjski aktor Guy Henry. W postprodukcji komputerowo zastąpiono jego twarz podobizną zmarłego aktora Petera Cushinga, który odgrywał tę postać w "Nowej Nadziei". W tym celu twórcy uzyskali specjalne pozwolenie od rodziny aktora oraz odwzorowali dokładnie twarz dzięki specjalnej masce wykonanej na potrzeby filmu "Ściśle Tajne".
  • Okres zdjęciowy filmu trwał od 8 sierpnia 2015 do 11 lutego 2016 roku. 

Filmy Edytuj

Łotr 1

Łotr 1. Gwiezdne wojny - historie - polski zwiastun -dubbing-

Trailer

JAK STAR WARS ROGUE ONE (ŁOTR JEDEN) POWINIEN SIĘ SKOŃCZYĆ ? NAPISY PL

Jak to się powinno skończyć

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Łotr Jeden: Gwiezdne Wojny - historie